Το πανσέβαστο και πολυπόθητο όνομα της Κεχαριτωμένης Παρθένου δόθηκε σε αυτήν κατά πρόγνωση και οικονομία Θεού, από τον οποίο ήταν προορισμένη να γίνει μητέρα του Λυτρωτού, λέγει ο Αγ. Ιερώνυμος.
Κατά τον Άγιο Αμβρόσιο, Επίσκοπο Μεδιολάνων, το όνομα Μαρία σημαίνει «πέλαγος» και λατινικά Maria σημαίνει «θάλασσα». Και τούτο είναι συμβολικό, διότι, όπως η θάλασσα περιέχει το σύνολο των υδάτων και όλοι οι ποταμοί χύνονται σε αυτή, έτσι και η πάναγνος κόρη της Ναζαρέτ ονομάσθηκε Μαρία, διότι αναδείχθηκε ταμείο των χαρισμάτων του Θεού και χώρεσε όλους τους ποταμούς των δωρεών του Θεού.
Άλλη ερμηνεία του γλυκυτάτου ονόματος της Παρθένου Μαρίας είναι:
To M = μέλισσα
Το Α = αυγή
Το Ρ = ράβδος
Το Ι = ίρις
Το Α = άμπελος
Όλοι αυτοί οι συμβολισμοί έχουν εννοιολογική σημασία. Η μέλισσα για την εργατικότητά της, η αυγή διότι εξ αυτής γεννήθηκε ο νοητός Ήλιος της δικαιοσύνης, η ράβδος διότι εξ αυτής άνθισε ο Κύριος Ιησούς Χριστός «Ράβδος ἐκ τῆς ρίζης Ἰεσσαὶ καὶ ἄνθος ἐξ αὐτῆς Χριστέ, ἀνεβλάστησας» (Κατάβ. Χριστουγέννων). Το ίρις διότι σε αυτήν χώρεσε ο αχώρητος και η άμπελος διότι είναι ο γεωργός για κάθε βότρυ.
Άλλη ερμηνεία είναι η ακόλουθη:
Το Μ δηλώνει τη Μαριάμ, την αδελφή του Μωυσή, τύπος και εικόνισμα αυτής κατά την Παρθενία.
Το Α σημαίνει την προφήτιδα Άννα, μητέρα του Σαμουήλ.
Το Ρ σημαίνει την ωραιότατη Ραχήλ, σύζυγο του Πατριάρχου Ιακώβ.
Το Ι σημαίνει την αδρεία Ιουδείθ.
Το Α σημαίνει τη φρόνιμο Αβιγαία, η οποία για την καλοσύνη της και τη σύνεσή της αξιώθηκε να γίνει σύζυγος του Δαυίδ.
Άλλη ερμηνεία είναι:
To M = μόνη
Το Α = αύτη
Το Ρ = ρύσεται
Το Ι = ιού (δηλητηρίου)
Το Α = αμαρτίας
Δηλαδή μόνη αυτή «ρύσεται ἰοῦ ἁμαρτίας», που σημαίνει πως μόνη αυτή μας σώζει από το δηλητήριο της αμαρτίας. Ο δε Γρηγόριος Παλαμάς, ο οποίος ερμηνεύει το Πανάγιο όνομα της Παρθένου, λέγει: «Καὶ τὸ ὄνομα τῆς Παρθένου Μαριὰμ», τούτο δε ερμηνεύεται «Κυρία», ο δε ιερός Επιφάνιος Επίσκοπος Κύπρου λέγει: «Μεγάλη ὡς ἀληθῶς ἡ Μαριὰμ ἡ ἁγία Παρθένος ἐνώπιον Θεοῦ καὶ ἀνθρώπων. Διότι πῶς νὰ μὴν τὴν ποῦμε μεγάλην ἀφοῦ χώρεσε μέσα της τὸν ἀχώρητον, τὸν ὁποῖον οὐρανὸς καὶ γῆ δὲν μπορεῖ νὰ χωρέσουν; Αὐτὸς δὲ ὡς ὁ ἴδιος ἠθέλησε χώρεσε θεληματικὰ καὶ ὄχι ἐξ ἀνάγκης;».
Πηγή υλικού
Ζαχαρίου Κλ. Ραπτόπουλου, Ιερά Μονή Σεϊδανάγιας στα Ιεροσόλυμα, Έκδοση Β΄ Επηυξημένη – βελτιωμένη, Εκδόσεις Επτάλοφος, Αθήναι 2009, σ. 66-68
Επιλογή υλικού
Αικατερίνη Διαμαντοπούλου, Υπεύθυνη υλικού των Ιστοχώρων του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων