 |
 |
Δευτέρα, 12 Μαϊ, 2025 Επιφανίου επισκόπου Κύπρου, Γερμανού αρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως, Θεοδώρου οσίου του εν Κυθήροις, νεομάρτυρος Ιωάννου. |
 |
|
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Πολιτική και Θεία Οικονομία, Καθηγητού Σπυρίδωνος Τσιτσίγκου MA, DD, PhD
Ὁ βασιλιάς τῶν Μωαβιτῶν, Balak (= λεηλάτης), καθ' ὅν χρόνο οἱ Ἰσραηλίτες εἰσήρχοντο στή Γῆ τῆς Ἐπαγγελίας, φοβούμενος μήπως ὑποτάξουν καί τό δικό του λαό (ὅπως συνέβη μέ τόν Σηών καί τόν Ὤγ), ὑποχρέωσε τόν ἐθνικό μάντη Balaam νά καταρασθεῖ τόν ἰσραηλιτικό λαό, ἔτσι ὥστε αὐτός νά μπορέσει εὔκολα νά τόν νικήσει. Ὅμως, ἐνῶ ὁ Balak προσπάθησε πολλές φορές νά πείσει τόν Balaam, δέν τά κατάφερε, παρά τήν ὕστατη αἴτησή του, ὅτι, ἄν δέν τόν καταρασθεῖ, τουλάχιστον νά μήν τόν εὐλογήσει. Ὁ Balaam, ὅμως, ὄχι μόνο δέν καταράσθηκε τόν Ἰσραήλ («τί ἀράσωμαι ὅν μή ἀρᾶται Κύριος, ἤ τί καταράσωμαι ὅν μή καταρᾶται ὁ Θεός;» (Αρ. 23, 8), ἀλλά καί τόν εὐλόγησε, δόξασε (παρομοιάζοντάς τον μέ λιοντάρι) καί προφητικά τόν μακάρισε γιά τόν ἀναμενόμενο ἀπ' αὐτό τό λαό Μεσσία. Τό κεφάλαιο αὐτό εἶναι ἀπό τά πιό γλαφυρά τῆς Π.Δ., δεδομένου ὅτι, μεταξύ τῶν ἄλλων, ἱστορεῖ καί τήν παράξενη διήγηση τῆς ὁμιλίας τῆς ὄνου (Β’ Πέτρου 2, 16), πού προτυπώνει τή σάρκωση τοῦ Θ. Λόγου (Ἱππόλυτος). Ὁ Θεός ἄνοιξε τό στόμα τῆς ὄνου, δίνοντάς της ἀνθρώπινη λαλιά (Ἀριθμ. 22, 28), ὅπως ἡ θεά Ἥρα χάρισε μιλιά στό ἄλογο (Ἰλιάς Τ 407). Τό θέμα τῶν ζώων, πού μιλοῦν, εἶναι κοινό στούς μύθους. Ωστόσο, εδώ δέν πρόκειται οὔτε γιά μῦθο, οὔτε γιά ἀκουστική ψευδαίσθηση καί κατατονική σχιζοφρένεια (ἠχολαλιά). Καί σέ ἄλλα σημεῖα τῆς Ἁγ. Γραφῆς λέγεται ὅτι τά ζῶα ὁμιλοῦν. Οἱ Ἀρχαῖοι, ζώντας καθημερινά μέσα στή Φύση, κατανοοῦσαν εὐκολότερα τή "γλώσσα" τῶν ζώων. Στήν αἰγυπτιακή ἱστορία τῶν <Δύο ἀδελφῶν> ὁ Bata καταλαβαίνει τή γλώσσα τῶν ἀγελάδων. Κατά τόν Γρηγόριο Νύσσης, οἱ μάντεις μάντευαν ἀπό τόν ὀγκηθμό τῶν ζώων. Ὁ λόγος τοῦ ἀλόγου τοῦ Ἀχιλλέα, τοῦ Ξάνθου (Ἰλιάς Τ 408-417), ἀποτελεῖ ἕνα ἀκριβές παράλληλο αὐτῆς τῆς περικοπῆς. Ὅσοι ἀχολοῦνται μέ τό Στρατό, γνωρίζουν καλά ὅτι χωρίς μιά "ἄνωθεν" δύναμη, πού ἐμψυχώνει μεταφυσικά τό στρατό, δέν εἶναι εὒκολη ὁποιαδήποτε νίκη. Γι' αὐτό καί "εὐκαίρως, ἀκαίρως" ζητοῦν τή Θεία προστασία, ἄν καί ὄχι πάντα μέ τόν ἐνδεδειγμένο ("ὀρθόδοξο") τρόπο[1]. Ἐξάλλου, στήν Παγκόσμια καί Ἐκκλησιαστική Ἱστορία μνημονεύονται ἄφθονες περιπτώσεις ἐπεμβάσεων καί ἀφορήτων πιέσεων τῆς Πολιτείας ἔναντι τῆς Θρησκείας/Ἐκκλησίας. Πολλές φορές διενεργούνται "κατά παραγγελίαν" προσευχές καί δεήσεις γιά διάφορους "ἐχθρούς" εἴτε σέ προσωπικό[2], εἴτε σέ συλλογικό[3] ἐπίπεδο, οἱ ὁποῖες μᾶς θυμίζουν τό σχετικό μῦθο τοῦ Αἰσώπου "Πατήρ καί θυγατέρες" (fable 96, 1), ὅπου ὁ δύσμοιρος πατέρας δέν ἤξερε τί νά παρακαλέσει τό Θεό: νά βρέξει (κάνοντας καλό στόν πρῶτο γαμβρό του, πού ἦταν κηπουρός) ἤ νά μή βρέξει (κάνοντας καλό στό δεύτερο γαμβρό του, πού ἦταν κεραμοποιός). Βέβαια, ὁ Θεός εἶναι ἕνας, ἀλλά μέ ποιανοῦ τό μέρος τίθεται, καί ποιός ἄνθρωπος γνωρίζει καί ἐκφράζει στή συγκεκριμένη ἱστορική στιγμή τό θέλημά Του; Οἱ Ἅγιοι, θά ἀπαντήσουμε. Ὡστόσο, τόσο ἡ "ἁγιοποίηση", ὅσο καί τά κριτήρια ἁγιότητας ἀποκαλύπτονται ἐκ τῶν ὑστέρων. Αὐτό, βέβαια, δέν σημαίνει οὔτε ἐφησυχασμό καί ὑποταγή στή μοῖρα, οὔτε ὅμως καί πολιτικές αὐθαιρεσίες σέ βάρος ἄλλων (γειτονικῶν) λαῶν (βλ. Ἰμπεριαλισμός). Ἀπό τήν ἄλλη μεριά, διάφοροι Rasputin συμβιβάζονται μέ κάθε λογῆς ἀνηθικότητα (δικτατορίες, χρηματισμούς, ἐκβιασμούς κ.λπ.). Ἔτσι, ἀφήνουν "τάς ἁμαρτίας" ὅσων δέν πρέπει νά τίς ἀφήσουν, καί "κρατοῦν" ὅσων δέν πρέπει νά κρατήσουν (Ἰω. 20, 23), ἀποδεκατίζοντας "τό ἡδύοσμον καί τό ἄνηθον καί τό κύμινον", καί ἀφήνοντας "τά βαρύτερα τοῦ νόμου, τήν κρίσιν καί τόν ἔλεον καί τήν πίστινι" (Ματθ. 23, 23). Ἕνα ἀπό τά χαρακτηριστικότερα γνωρίσματα τῶν ψευδοπροφητῶν εἶναι ἡ διαφθορά (φιλαργυρία/φιλοχρηματία· πρβλ. χριστοκαπηλεία/χριστεμπορία), ὅπως τό ὑπαινίσσεται καί τό ὄνομα Balaam (= ἀδηφάγος). Συνδεόμενο μάλιστα στενά μέ αὐτό, εἶναι τό ἁμάρτημα τῆς ἀκολασίας (πρβλ. Νικολαϊτισμό τοῦ Ρασπούτιν), στό ὁποῖο τελικά ὑπέπεσαν οἱ Ἰσραηλίτες καθ' ὑπόδειξη τοῦ Βαλαάμ (βλ. αἵρεση τῶν Βαλααμιτῶν). Ὁ ἀποκαλυμμένος ἱστορικά Θεός (YHWH), μέσα στό παγκόσμιο σχέδιο τῆς Θ. Πρόνοιας, "οἰκονομεῖ", κατά τόν Ἰω. Δαμασκηνό, γιά τά γεωγραφικά σύνορα κάθε λαοῦ (πρβλ. Ἀβραάμ, Μ. Κωνσταντῖνος, Μ. Θεοδόσιος κ.λπ., Δευτ. 32, 8). Ὁμοίως, ὁ Θεός, σύμφωνα μέ τό ἱστορικό συμβόλαιό ("Διαθήκη") Του, φροντίζει κάθε ἔθνος (πρβλ. Φαραώ/Μωϋσῆς, ἑλληνική Ἐπανάσταση 1821, Ἐξ. 23, 20). Καμμιά παγκοσμιοποίηση δέν εἶναι ἱκανή νά ἐξαλείψει τό γένος, τό φῦλο, τή φυλή, τήν οἰκογένεια καί τήν προσωπικότητα κάθε ἀνθρώπου, γιατί τότε, ἀλλοίμονο, θά μεταβληθοῦμε ὅλοι σέ ἕναν ἀπρόσωπο κοινωνικό "πολτό" χωρίς ὄνομα καί ταυτότητα. Ὡστόσο, ὁ ἀληθινός Θεός, προκειμένου νά γίνει πιστευτός, δέν διστάζει, καθώς ἀναφέρει ὁ ἱ. Χρυσόστομος καί ἄλλοι Πατέρες, νά χρησιμοποιεῖ (ὅπως καί στίς περιπτώσεις τῆς ἐγγαστριμύθου τοῦ βασιλιᾶ Σαούλ ἤ τῆς πρόρρησης τοῦ ἀρχιερέα Καϊάφα) ἀστρολόγους, μάγους, ἱεροφάντες, ψευδοπροφῆτες καί μάντεις (δηλ. εἰδωλολάτρες καί ἑτερόδοξους), ἐφόσον τό Ἅγιο Πνεῦμα "ὅπου θέλει πνεῖ" (Ἰω. 3, 8). Ὁ "νέος Ἰσραήλ" (Χριστός/Ἐκκλησία), ὡς "γένος ἐκλεκτόν, βασίλειον ἱεράτευμα, ἔθνος ἅγιον" (Α' Πέτρ. 2, 9), προτυπώνεται μέσα ἀπό τήν ἀληθινή προφητεία τοῦ μάντη Βαλαάμ (ὅπως καί τοῦ Φαρισαίου νομοδιδάσκαλου Γαμαλιήλ), καί ἁπλώνεται ἱστορικά σέ ὅλη τήν Οἰκουμένη, ὄχι ὅμως στρατιωτικά (ὅπως ὁ Δαυΐδ), ἀλλά πνευματικά, ἐφόσον τό ἀτιμωτικό (τῆς κατάρας) ὄργανο τοῦ θανάτου (ὁ Σταυρός) ἀπέβη "ἐν Χριστῷ" (τοῦ Ἀγγέλου τῆς Δικαιοσύνης) ὅπλο εὐλογίας "κατά τῶν ἐναντίων" καί δόξα τοῦ κάθε Χριστιανοῦ. Οἱ Χριστιανοί δέν ἔχουμε δικαίωμα νά καταρώμεθα τούς ἐχθρούς μας: "Εὐλογεῖτε καί μή καταρᾶσθε" (Ρωμ. 12, 14), "ἀγαπᾶτε τούς ἐχθρούς ὑμῶν, εὐλογεῖτε τούς καταρωμένους ὑμᾶς" (Ματθ. 5, 44).
[1] Εἶναι γνωστό π.χ. ὅτι κατά καιρούς πολλοί καί μεγάλοι πολιτικοί ἡγέτες (μηδέ κάποιων Παπῶν ἐξαιρουμένων) χρησιμοποιοῦσαν Ἀστρολόγους καί μάντεις ὡς προσωπικούς των συμβούλους. Αὐτοί ἔπαιζαν τό ρόλο τῶν σύγχρονων ραντάρ ἤ τῆς σημερινῆς Κατασκοπείας καί Διπλωματίας.
[2] Ὑπάρχουν λ.χ. καί σήμερα Χριστιανές, ἰδίως, πού ζητοῦν ἀπό τόν ἱερέα νά καταρασθεῖ π.χ. τή γειτόνισσα ἤ τόν Χ ἐχθρό τους.
[3] π.χ. ἀπ' τή μιά οἱ Ἀγγλικανοί ἱερεῖς δέονταν γιά τήν προστασία τῶν Ἄγγλων ἀεροπόρων στή μάχη γιά τά νησιά Falkland, καί ἀπό τήν ἄλλη οἱ Ρωμαιοκαθολικοί ἱερεῖς προσεύχονταν (στόν ἴδιο Θεό;) γιά τή σωτηρία τῶν Ἀργεντινῶν. Ἤ, ἀπ' τή μιά οἱ Προτεστάντες ἱερεῖς δέονταν γιά τήν ἐπιτυχία τῶν πολεμικῶν ἐπιχειρήσεων τῶν Ἀμερικανῶν κατά τούς βομβαρδισμούς ἐναντίον τοῦ Ἰράκ ἤ τῆς Σερβίας, καί ἀπό τήν ἄλλη οἱ ἰσλαμιστές μουλάδες/ἰμάμηδες ἤ οἱ ὀρθόδοξοι Σέρβοι Μοναχοί προσεύχονταν (στόν ἴδιο τό Θεό;) γιά τόν πληθυσμό τους.
|
 |
|
 |
|
 |