Παρασκευή, 20 Ιουν, 2025
Μεθοδίου ιερομάρτυρος, επισκόπου Πατάρων.

23/05/10 Η εορτή της Πεντηκοστής στα Ιεροσόλυμα



Ο δι' ημάς τους ανθρώπους και δια την ημετέραν σωτηρίαν εκ Πνεύματος Αγίου και Μαρίας της Παρθένου σαρκωθείς και ενανθρωπήσας Κύριος και Σωτήρ ημών Ιησούς Χριστός, σταυρόν και θάνατον υπομείνας εν τη σαρκί Αυτού και τριήμερος εκ νεκρών αναστάς και ενδόξως αναληφθείς εις τους ουρανούς και εκ δεξιών καθίσας του Θεού και Πατρός, απέστειλε παρά του Πατρός Παράκλητον άλλον εις τους μαθητάς Αυτού και αποστόλους συνηγμένους όντας εν τω υπερώω της Σιών «εν τω συμπληρούσθαι την ημέραν της Πεντηκοστής» (Πραξ. 2,1).

Το γεγονός τούτο της εν είδει πυρίνων γλωσσών καθόδου και εκχύσεως του Αγίου Πνεύματος, δι ου και «ετέραις γλώσσαις ελάλησαν τα μεγαλεία του Θεού», (Πραξ. 2,4) συν Θεώ εώρτασε και εφέτος χάριτι θεία η Εκκλησία η ούσα εν Ιεροσολύμοις, η Εκκλησία των Αγίων Τόπων την Κυριακήν της Πεντηκοστής 10ης /23ης Mαΐου 2010 και την Δευτέραν του Αγίου Πνεύματος 11ης /24ης Mαΐου 2010.

Τούτο εώρτασε πρώτον δια πανηγυρικής θ. Λειτουργίας την πρωΐαν της Κυριακής της Πεντηκοστής επί του Παναγίου και Ζωοδόχου Τάφου, προεξάρχοντος του Μακαριωτάτου Πατριάρχου Ιεροσολύμων κ.κ. Θεοφίλου, συλλειτουργούντων Αυτώ του Σεβασμιωτάτου Αρχιεπισκόπου Καπιτωλιάδος κ. Ησυχίου, των Σεβασμιωτάτων Αρχιεπισκόπων Γεράσων κ. Θεοφάνους, Αβήλων κ. Δωροθέου και Σεβαστείας κ. Θεοδοσίου, του παρεπιδημούντος Επισκόπου Τρωάδος κ. Σάββα της Εκκλησίας της Αμερικής, ιερέων Αγιοταφιτών αλλά και παρεπιδημούντων, και μετέχοντος πυκνού εκκλησιάσματος, μακρόθεν και εγγύθεν προσελθόντος.

Μετά την θ. Λειτουργίαν επισυνήφθη κατά την τάξιν ο Εσπερινός της Δευτέρας του Αγίου Πνεύματος μετά των ευχών της γονυκλισίας, αναγνωσθεισών εις τον Πανάγιον Τάφον υπό του Μακαριωτάτου και εις το Καθολικόν του Πανιέρου Ναού της Αναστάσεως υπό της Αγιοταφιτικής Αδελφότητος ως Εσπερινός του μοναστηριακού Ναού αυτής, των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης.

Την θείαν Λειτουργίαν ηκολούθησεν άνοδος εις το Πατριαρχείον, ένθα ο Μακαριώτατος προσεφώνησε τους προσελθόντας Πατέρας και προσκυνητάς δια της κάτωθι συντόμου προσφωνήσεως:

«Αγαπητοί εν Χριστώ αδελφοί,
Ευλαβείς προσκυνηταί,

Το Πνεύμα το Πανάγιον, το ομοούσιον και ομόθρονον και ομόδοξον τω Πατρί και τω Υιώ, το ενεργούν και συγκροτούν όλον τον θεσμόν της Εκκλησίας, πανηγυρικώς και εορταστικώς δοξάζεται και ευλογείται υπό της Εκκλησίας μας δια της σημερινής εορτής της μετά το Πάσχα Πεντηκοστής ημέρας.

Τούτό εστιν ο Παράκλητος, το Πνεύμα της αληθείας, το επιδημήσαν επί τους Αγίους Αποστόλους. Τω Παντοδυνάμω Πνεύματι του Σωτήρος ημών Χριστού δεήσεις και ικετηρίους ευχάς και ευχαριστίας ημείς αναπέμπομεν επί του Παναγίου Τάφου υπέρ διαφυλάξεως του ευλαβούς χριστεπωνύμου πληρώματος, υπέρ ενισχύσεως και ευσταθείας της γεραράς ημών Αγιοταφιτικης Αδελφότητος και υπέρ επικρατήσεως της ειρήνης, της συνδιαλλαγής και δικαιοσύνης εις την Αγίαν Γην.

Ευχόμεθα όπως η φωτιστική δύναμις του Αγίου και Αγαθού Πνεύματος οδηγή πάντας ημάς εν γη ευθεία. Έτη πολλά».
Το γεγονός όμως της Πεντηκοστής, ως εκπληρώσεως της υποσχέσεως και φωτισμού των πάντων δια του Αγίου Πνεύματος εωρτάσθη υπό της Σιωνίτιδος Μητρός των Εκκλησιών και εις τον τόπον, εν ω ιστορικώς τούτο άπαξ συνέβη, εις τον χώρον δηλαδή του υπερώου εις την περιοχήν της Αγίας Σιών, δι' Εσπερινού της Κυριακής εις το παρεκκλήσιον του Κοιμητηρίου και δια θ. Λειτουργίας την πρωΐαν της Δευτέρας του Αγίου Πνεύματος εις τον ιερόν Ναόν της Αγίας Τριάδος της επί του λόφου της Αγίας Σιών Πατριαρχικής Σχολής, προεξάρχοντος του Γέροντος Δραγουμάνου και εν ταυτώ Προέδρου της Σχολικής Εφορείας Ιερωτάτου Μητροπολίτου Ελευθερουπόλεως κ. Χριστοδούλου, συλλειτουργούντων ιερέων, συμμετεχόντων πολλών πιστών και των καθηγητών και των μαθητών της Πατριαρχικής Σχολής.

Την θ. Λειτουργίαν ηκολούθησεν η λιτανεία δια του παρεκκλησίου της κατακόμβης και δια του τάφου του προφητάνακτος Δαυΐδ προς το υπερώον και δια της εν εκάστη των στάσεων τούτων αναγνώσεως των ευχών της γονυκλισίας.

Την θ. Λειτουργίαν και λιτανείαν ηκολούθησε δεξίωσις εις την αίθουσαν τελετών της Πατριαρχικής Σχολής.

Την Δευτέραν του Αγίου Πνεύματος ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Ιεροσολύμων κ.κ. Θεόφιλος Γ' προεξήρξε μετά συλλειτουργούντων Αγιοταφιτών Αρχιερέων, του Ιερωτάτου Μητροπολίτου Καπιτωλιάδος κ. Ησυχίου, των Σεβασμιωτάτων Αρχιεπισκόπων Κωνσταντίνης κ. Αριστάρχου, Θαβωρίου κ. Μεθοδίου και Σεβαστείας κ. Θεοδοσίου, της θ. Λειτουργίας εν τω ιερώ Ναώ της Αγίας Τριάδος της εν Ιεροσολύμοις Ρωσικής Αποστολής (Missia).

Άμα τω τέλει της Θ. Λειτουργίας ο Προϊστάμενος της Ρωσικής Αποστολής εις τα Ιεροσόλυμα προσεφώνησε τον Μακαριώτατον, λέγων ότι: «όλαι αι Ορθόδοξοι Εκκλησίαι χαίρουν σήμερον δια την επιφοίτησιν του Αγίου Πνεύματος. Εορτάζομεν το γεγονός τούτο έκαστος εις τον τόπον αυτού, εις την Εκκλησίαν αυτού εν μια πίστει, εν ειρήνη και ομοφωνία. Εις την Ρωσίαν σήμερον συλλειτουργούν ο Παναγιώτατος Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος μετά του Αγιωτάτου Πατριάρχου της Ρωσίας κ.κ. Αλεξίου, άγοντος σήμερον και τα ονομαστήρια Αυτού επί τη εορτή των αγίων αυταδέλφων Κυρίλλου και Μεθοδίου, φωτιστών των Σλάβων. Εις την Ιερουσαλήμ έχομεν την χαράν να προεξάρχη η Υμετέρα σεπτή Μακαριότης, ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων κ.κ. Θεόφιλος της θ. Λειτουργίας εις το ιερόν αυτόν Ναόν της Αγίας Τριάδος. Η Ρωσική Πνευματική Αποστολή προσφέρει εις Υμάς, Μακαριώτατε, το συμβολικόν τούτο δώρον και εύχεται εις Υμάς να είναι ελαφρύς ο βαρύς σταυρός της ποιμαντορίας της Εκκλησίας Ιεροσολύμων, την οποίαν ο Κύριος ενεπιστεύθη εις Υμάς».

Ανταποκρινόμενος ο Μακαριώτατος προσεφώνησε τον Προϊστάμενον της Ρωσικής Αποστολής Αρχιμανδρίτην π. Ισίδωρον, το ιερατείον και το εκκλησίασμα δια της κάτωθι προσφωνήσεως:

«Τάδε λέγει Κύριος-αναφωνεί ο Προφήτης Ιεζεκιήλ -λήψομαι υμάς εκ των εθνών και αθροίσω υμάς ... και δώσω υμίν καρδίαν καινήν και πνεύμα καινόν δώσω υμίν∙ και το πνεύμά μου δώσω εν υμίν» (Ιεζ. 36,24).

Οσιολογιώτατε Αρχιμανδρίτα κ. Ισίδωρε, Εκπρόσωπε του Πατριάρχου Μόσχας κ.κ. Κυρίλλου,

Εξοχώτατε πρέσβυ της Ρωσίας κ. Πιότρ.

Σήμερον η μία, αγία, καθολική και αποστολική Εκκλησία του Χριστού συνήγαγεν ημάς εις τον ιερόν τούτον Ναόν της Αγίας Τριάδος ουχί δια να λάβωμεν καρδίαν καινήν και πνεύμα καινόν, ως λέγει ο Προφήτης, αλλά μάλλον δια να εορτάσωμεν την προθεσμίαν της επαγγελίας και την της ελπίδος συμπλήρωσιν, δηλονότι την Πεντηκοστήν ημέραν μετά το Πάσχα. Κατ' αυτήν δε την ημέραν επεδήμησεν ουσιωδώς και εν είδει πυρίνων γλωσσών το Πανάγιον Πνεύμα επί τους Αγίους Αποστόλους και μαθητάς του Σωτήρος ημών Χριστού.

Αυτό δε το Πανάγιον και ζωοποιόν και παντοδύναμον Πνεύμα είναι το Πνεύμα του Θεού και Σωτήρος ημών Χριστού.

«Εν τοις προφήταις», αναφωνεί ο υμνωδός, «ανήγγειλας ημίν οδόν σωτηρίας. Και εν Αποστόλοις έλαμψε Χριστέ Σωτήρ ημών η Χάρις του Πνεύματός σου. Συ ει Θεός πρώτος, Συ και μετά ταύτα∙ και εις τους αιώνας Συ ει ο Θεός ημών».

Εάν το γεγονός της εκ τριημέρου Ταφής, Αναστάσεως του Χριστού αποτελεί την σφραγίδα του μυστηρίου της θείας Οικονομίας, το γεγονός της Πεντηκοστής αποτελεί την σφραγίδα της δωρεάς του Αγίου Πνεύματος επί της Εκκλησίας και των πιστών μελών του σώματος Αυτής.

Λέγομεν δε τούτο, διότι η Εκκλησία του Χριστού είναι η προτύπωσις της Εκκλησίας «των πρωτοτόκων των εν ουρανοίς απογεγραμμένων» (Εβρ. 12,23), ως λέγει ο σοφός Παύλος -«εις ην προσεληλύθατε Σιών όρει και πόλει Θεού ζώντος, Ιερουσαλήμ επουρανίω»,(Εβρ. 12,22).

Με άλλα λόγια η επί γης Εκκλησία του Χριστού είναι η προτύπωσις του όρους της πνευματικής Σιών και της πόλεως του Θεού του ζώντος, της επουρανίου Ιερουσαλήμ.

Η προτύπωσις δε αυτή της επί γης Εκκλησίας καθίσταται συγκεκριμένη, τουτέστιν ορατή, ψηλαφητή και αισθητή δια του μυστηρίου της θείας Ευχαριστίας, κατά το οποίον θείον τούτο μυστήριον, γινόμεθα κοινωνοί του Κυριακού σώματος και αίματος του Θεού και Σωτήρος ημών Χριστού. Γινόμεθα κοινωνοί μιας άλλης και ουχ ορωμένης βιωτής, της βιωτής της Αναστάσεως του Χριστού, της βιοτής του νέου Αδάμ, «του δόντος ημίν, ως προανήγγειλεν ο Προφήτης (Ιεζεκιήλ), καρδίαν καινήν και πνεύμα καινόν» και ουχί μόνον, αλλά και τον ένα της Τριάδος Θεόν, το Πνεύμα το ομότιμον και ομοούσιον και ομόδοξον τω Πατρί και τω Υιώ. Το Πνεύμα το οποίον συνέχει και συγκροτεί όλον τον θεσμόν της Εκκλησίας.

Του θεανθρωπίνου τούτου θεσμού μέλη εναρμόνια και αδιάστατα ούσαι αι κατά τόπους αυτοκέφαλοι και ομόδοξοι του Θεού Εκκλησίαι, καλούνται, όπως παραμείνωσιν εδραίαι και ασάλευτοι εν τη ενότητι της πίστεως και τη κοινωνία του Παναγίου Πνεύματος. «Εν τούτω γαρ», λέγει ο Θεολόγος Ιωάννης, «γινώσκομεν ότι εν αυτώ μένοιμεν και αυτός εν ημίν, ότι εκ του Πνεύματος αυτού δέδωκεν ημίν», (Α' Ιωάν. 4,13).

Αυτήν ακριβώς την αλήθειαν διαγγέλλεται εορτίως και διαπρυσίως σήμερον η Εκκλησία του Χριστού δια στόματος του υμνωδού ψάλλουσα ούτω: «Γλώσσαι ποτέ συνεχύθησαν, δια την τόλμην της πυργοποιΐας∙ γλώσσαι δε νυν εσοφίσθησαν, δια την δόξαν της θεογνωσίας. Εκεί κατεδίκασε Θεός τους ασεβείς τω πταίσματι∙ ενταύθα εφώτισε Χριστός τους αλιείς τω Πνεύματι. Τότε κατειργάσθη η αφωνία, προς τιμωρίαν∙ άρτι καινουργείται η συμφωνία, προς σωτηρίαν των ψυχών ημών», (Δοξαστικόν Ηχ. πλ. δ').

Της θείας συμφωνίας, η οποία άρτι, δηλαδή τώρα και εν εκάστη ευχαριστιακή συνάξει καινουργείται, στερρώς επόμενοι και ημείς, οι την φύλαξιν και διακονίαν της ιεράς παρακαταθήκης των Παναγίων Προσκυνημάτων διαπιστευθέντες αφ' ενός και την ποιμαντικήν μέριμναν του Χριστεπωνύμου πληρώματος της Αγίας Γης αναλαβόντες αφ' ετέρου, δεόμεθα του Σωτήρος ημών Χριστού, δια πρεσβειών της Υπερευλογημένης Θεοτόκου και αειπαρθένου Μαρίας, κράζοντες και λέγοντες: «Το Πνεύμά Σου το αγαθόν, Κύριε, οδηγήσοι πάντας εν γη ευθεία, ορθοτομούντας τον λόγον της αληθείας», (Β' Τιμοθ. 2,15). Αμήν. Έτη πολλά».

Εν κατακλείδι, ο Μακαριώτατος προσέφερεν εις τον Αρχιμανδρίτην π. Ισίδωρον ως δώρον εικόνα του Αγίου Νικολάου, λέγων ότι ο Άγιος Νικόλαος είναι ο Οικουμενικός Πατήρ και διδάσκαλος όλης της Εκκλησίας.

Μετά την θ. Λειτουργίαν εις την δεξίωσιν εις το κτίριον της Ρωσικής Αποστολής ο Μακαριώτατος είχε την ευκαιρίαν να συναντηθή με τον κ. Sergei Narashkin, Chief of Russian President's Administration. Ο ανώτατος ούτος κυβερνητικός παράγων της Ρωσίας ηυχαρίστησε τον Μακαριώτατον δια την τιμήν εκ της επισκέψεως Αυτού εις την Ρωσικήν Αποστολήν. Ο Μακαριώτατος προσφωνών τούτον, είπεν ότι: «η σημερινή ημέρα είναι η μεγίστη εορτή της Πεντηκοστής ως η ημέρα της εκπληρώσεως της υποσχέσεως της δωρεάς του Αγίου Πνεύματος εις την Εκκλησίαν, του Πνεύματος της σοφίας, συνέσεως και ενότητος. Αύτη συμπίπτει να είναι και η ημέρα των ονομαστηρίων της Α.Θ.Α. του Πατριάρχου της Ρωσίας κ.κ. Κυρίλλου. Ημείς ως Ορθόδοξοι Εκκλησίαι και ως Ορθόδοξοι χώραι, είμεθα μαθηταί των Αποστόλων του Χριστού, είμεθα μαθηταί των μαθητών των Αποστόλων, είμεθα μαθηταί των Αγίων Πατέρων Κυρίλλου και Μεθοδίου και έχομεν ως αποστολήν την μετάδοσιν του Πνεύματος της ειρήνης, της συμφιλιώσεως και της ενότητος. Μεταφέρατε, παρακαλώ, τας ευχάς Ημών, την αγάπην και την εκτίμησιν Ημών προς τον Μακαριώτατον Πατριάρχην της Ρωσίας και τον Πρόεδρον της Ρωσίας κ. Πούτιν δια το αξιόλογον έργον, το οποίον επιτελούν εις την Εκκλησίαν της Ρωσίας και τον Ρωσικόν λαόν».

Ο Μακαριώτατος προσέφερεν εις τον κ. Sergei Narashkin εικόνα της Αγίας Τριάδος του Ρουμπλιώφ και το βιβλίον του Π. Βοκοτοπούλου δια τα εικονογραφημένα χειρόγραφα της βιβλιοθήκης του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων.

Εν συνεχεία επηκολούθησε πλουσία τράπεζα, εν ω ο κ. Sergei Narashkin ανεχώρησε δια προσκύνησιν εις τον Πανάγιον Τάφον.

Η εορτή του Αγίου Πνεύματος εωρτάσθη συμφώνως προς πάσαν την εκκλησιαστικήν τάξιν και σεμνότητα επίσης εις τον ιερόν Ναόν της Αγίας Τριάδος της κώμης Τουμπάς. Εις την κώμην ταύτην της Παλαιστινιακής Αυτονομίας, βορείως της Νεαπόλεως (Nablus), ένθα το Φρέαρ του Ιακώβ, συνυπάρχει και συμβιοί μετά των 16.000 Μουσουλμάνων μικρά Ελληνορθόδοξος Αραβόφωνος Κοινότης του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων, αποτελουμένη εκ 16 οικογενειών και 75 μελών. Πάντες ούτοι προσήλθον εις την Θ. Λειτουργίαν, της οποίας προέστη ο Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Γεράσων κ. Θεοφάνης, συλλειτουργούντων αυτώ του ηγουμένου της Ιεράς Μονής του Φρέατος, Αρχιμανδρίτου π. Ιουστίνου και του αιδεσιμωτάτου ιερέως π. Θωμά. Ο Σεβασμιώτατος εκήρυξεν εις αυτούς τον θείον λόγον, μετέφερεν τας ευχάς του Μακαριωτάτου και βυζαντινήν εικόνα της Πεντηκοστής, δωρεάν της Ιεράς Μονής Σάββα του ηγιασμένου.


Εκ της Αρχιγραμματείας

Η πρωτότυπη είδηση σε πολυτονική γραφή με τις συνοδευτικές φωτογραφίες βρίσκεται στην Πύλη ειδησεογραφίας του Πατριαρχείου στον σύνδεσμο http://www.jp-newsgate.net/gr/2010/05/23/1391/





Print-icon 




Πνευματικά δικαιώματα 2009-2013 © «Ρωμηοσύνη»
Επιτρέπεται η αναπαραγωγή του υλικού του ιστοχώρου με προϋπόθεση την αναφορά στην πηγή: «Ρωμηοσύνη» www.romiosini.org.gr

:: Πατριαρχείο Ιεροσολύμων :: Ειδήσεις εκ του Πατριαρχείου Ἱεροσολύμων :: Σχετικά :: Τελευταία νέα :: Τρέχοντα Προγράμματα :: Ιστορικό Αρχείο της Μ.Κ.Ο. "Ρωμηοσύνη" ::


Login-iconLogin  ForgottenPassword-iconΥπενθύμιση κωδικού 

Αυτή τη στιγμή διαβάζουν την ιστοσελίδα μας 91 επισκέπτες.